Badanie techniczne samochodu sprowadzonego


Zakup samochodów sprowadzanych spoza granic naszego kraju nadal nie traci na popularności. Nabywane są pojazdy różnego typu – od osobowych, przez ciężarowe aż po motocykle. Sam zakup to początek załatwiania pozwoleń w różnych urzędach – podpowiadamy o co chodzi w badaniu technicznym auta sprowadzanego.

Przepisy prawne – nowe ustawy o badaniach technicznych

Przepisy prawne regulujące ustalenia o badaniach technicznych pojazdów są inne w każdym państwie, także w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Choć teoretycznie powinny być one zbliżone i wzajemnie respektowane, w rzeczywistości różnie z tym bywa. Duża moda na zakup samochodów sprowadzanych, jaka trwa w Polsce od kilkunastu lat, wymogła na ustawodawcy uregulowanie pewnych kwestii.

Od 2009 r. zlikwidowano tzw. “badanie pierwsze”, które wcześniej należało przeprowadzić przed rejestracją pojazdu w Polsce. Obecnie nie jest to wymagane, ale tylko pod jednym warunkiem. Sprowadzany pojazd nie musi być badany przez diagnostę, jeśli z jego dokumentów wynika, że posiada ważne badania techniczne wykonane w kraju swojego pochodzenia. Jednakże należy zwracać uwagę na różnice w krajowych i zagranicznych przepisach, które określają także czas, na jaki ważne są przeglądy. Przykładowo – w Polsce badania ważne są rok, w Niemczech – dwa lata. W tym wypadku należy dostosować się do krajowych przepisów.

Teoria a praktyka w polskich urzędach

Jak można zauważyć w różnych miejscach w Polsce, wydziały komunikacji różne interpretują obowiązujące prawo i często każą wykonywać badania okresowe jeszcze przed rejestracją pojazdu – mówi diagnosta ze stacji Damal z Łodzi, która posiada uprawnienia do badań technicznych pojazdów sprowadzanych z zagranicy. Takie przypadki się zdarzają, ale na szczęście coraz rzadziej.

Inną sprawą są badania dodatkowe, które kierowcy często mylą z okresowymi. Ten rodzaj usługi jest konieczny w większości przypadków aut sprowadzanych. Badania dodatkowe są konieczne do wykonania, ponieważ badania techniczne w Polsce mają szerszy zakres i zawierają więcej danych niż w innych państwach. Aby poruszać się po krajowych drogach zgodnie z prawem, należy w badaniach technicznych i dokumentach rejestracyjnych posiadać potwierdzenia i zapisy wszystkich danych, które obejmują pojazdy krajowe.

Standarowym przykładem są tu Niemcy, którzy w swoich badaniach nie zapisują roku produkcji auta, a siła nacisku na oś podana jest w niutonach. Brakujące parametry techniczne muszą być uzupełnione w badaniu dodatkowym.

Samochody sprowadzane z UE, EFTA i innych

Zasada honorowania ważnych badań technicznych krajów członkowskich Unii Europejskiej nie obowiązuje, jeśli pojazdy są uprzywilejowane, są taksówkami, służą do przewozu towarów niebezpiecznych lub posiadają kierownicę z prawej strony. Wówczas badania okresowe są konieczne przed rejestracją.

Badanie to jest też konieczne, jeśli pojazdy są sprowadzane spoza terenu UE lub spoza państw należących do EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu). Takie samochody rejestruje się czasowo na terenie Polski, a dokumenty poświadczające o tym są niezbędne przy wykonaniu właściwych badań technicznych. Diagności ze Stacji Kontroli Pojazdów potwierdzają, że takie przeglądy praktycznie nie różnią się od tych tradycyjnych. Jedynie w przypadku badań dodatkowych nie można określić dokładnego czasu, jaki zajmie uzupełnianie danych parametrów technicznych.

Informacje dodatkowe na temat przeglądów okresowych i dodatkowych różnych pojazdów można uzyskać na stronie http://damal.eu/.

Vpozycja.pl - pozycjonowanie Wrocław