Polerowanie lakieru – polerka
Polerowanie lakieru jest chyba najbardziej efektownym zabiegiem w procesie detailingu i najlepszym środkiem do przywrócenia karoserii świeżości i blasku – usuwa rysy, skazy, uwydatnia połysk. Polerowanie może być wykonane zarówno ręcznie jak i maszynowo. W tym poradniku postaramy się przybliżyć temat polerowania lakieru, należy jednak pamiętać, że technik jest sporo i każdy detailer podchodzi do tego zabiegu trochę inaczej. W trakcie nabierania doświadczenia sami dojdziemy do wniosków co się sprawdza i daje najlepsze efekty. Przy pierwszym polerowaniu warto wykorzystać np. stary element auta, który zalega nam w garażu do wykonania testów – niewłaściwe polerowanie może prowadzić do uszkodzenia lakieru, dlatego dobrze jest potrenować w bezpiecznych warunkach.
Polerowanie maszynowe polerka obrotowa / polerka orbitalna.
Do polerowania maszynowego niezbędny jest sprzęt – wyróżniamy dwa rodzaje polerek – orbitalna i obrotowa. Polerka obrotowa różni się od orbitalnej (mimośrodkowej) tym ,że obraca się tylko wokół własnej osi, orbitalna jak nazwa wskazuje porusza padem po orbicie.
Polerka obrotowa.
zalety:
- można używać padów wełnianych (wysoki pozom ścieralności)
- wydajniejsza praca z pastami mocno ściernymi
- możliwość uzyskania lepszych efektów w regeneracji znacznych uszkodzeń lakieru
wady:
- wymagane większe doświadczenie
- w przypadku zbyt wysokich obrotów i braku umiejętności obsługi możliwość „przypalenia” lakieru
Polerka orbitalna.
zalety:
- większe bezpieczeństwo pracy
- łatwiejsza obsługa dla niedoświadczonych użytkowników
wady:
- słabsze efekty w korekcji lakieru
Wybór odpowiedniej maszyny jest kwestią indywidualnych preferencji, na rynku dostępne są maszyny amatorskie (w cenach od ok. 100-150zł) jak i bardzo profesjonalne (ceny powyżej 1300-1400zł), jeżeli mamy możliwość warto wypróbować kilka modeli i dopasować odpowiednią polerkę dla siebie. Optymalny sprzęt dla amatora to wydatek ok. 250zł, najtańsze modele dają bardzo słabe efekty i często ulegają szybkim awariom. Najważniejsze właściwości ogólne jakie powinna spełniać maszyna:
obroty w zakresie 1000-2000rpm – regulacja prędkości pozwala na elastyczność w pracy, używamy wysokich obrotów przy agresywnej korekcji na początku, niższe obroty stosujemy podczas wykańczania,
elektroniczny system utrzymujący prędkość obrotów niezależnie od nacisku – dzięki tej funkcji praca jest pewniejsza i bardziej przewidywalna.
Więcej informacji na temat wyboru polerki możesz znaleźć na naszym »forum
Pady polerskie.
Najbardziej popularnymi padami do polerek obrotowych są pady z gąbki, różnią się kształtem, rozmiarem i stopniem ścieralności. Do pracy warto zaopatrzyć się w kilka padów o różnej wielkości i twardości – pad mocno ścierny (cutting), pady polerujące o różnej wielkości, wykańczający (finishing). Większe pady stosujemy na dużych powierzchniach (maska, dach, drzwi), mniejsze na elementach o różnym kształcie (zderzaki, lusterka itp.)
Pasty polerskie.
Podczas pierwszych prac z polerką warto zaopatrzyć się w dwa rodzaje past polerskich średnio ścierną i lekko ścierną (wykańczającą). Oferta past polerskich jest bardzo szeroka, wybór odpowiedniej zależy od efektu jaki chcemy uzyskać. Jeżeli lakier jest w dobrym stanie, posiada niewielkie rysy wystarczy pasta lekko ścierna, w przypadku mocno zniszczonego lakieru – zaczynamy od pasty mocno ściernej, poprzez średnią do wykańczającej. Dobór pasty to również kwestia doświadczenia i materiału na którym będziemy pracować.
Główni producenci past i padów do polerowania to 3M, Meguair`s, Menzerna, Sonus. Do pierwszego polerowania, testów proponujemy użyć np. jako pastę początkową 3M zielony korek, a następnie do wykończenia żółty korek i pad – taki zestaw powinien przynieść dobre efekty i rozeznanie w działaniu past.
Polerowanie lakieru.
Gdy mamy już cały sprzęt, przechodzimy do właściwego działania. Na początek musimy dobrze umyć i wysuszyć auto, powinniśmy je także oczyścić glinką (jak to zrobić możesz dowiedzieć się w poradniku: Glinkowanie). Polerowanie lakieru najlepiej przeprowadzać w osłoniętym miejscu np. garażu, tak aby nie przeszkodziły nam warunki atmosferyczne czy kurz.
Kolejnym krokiem jest oklejenie taśmą elementów plastikowych, uszczelek, klamek, wszelkich elementów które nie będą polerowane – jeżeli jest możliwość warto je zdemontować np. listwy boczne. Ułatwi nam to prace i zabezpieczy krawędzie.
Następnym etapem jest inspekcja lakieru. Do tego potrzebować będziemy halogenu. Dobre światło uwydatni rysy i stan lakieru oraz pozwoli nam dobrać właściwości pasty. Wzrokowo możemy wstępnie ocenić stan lakieru. Jeżeli zamierzamy używać mocno ściernej pasty warto sprawdzić grubość lakieru za pomocą elektronicznego miernika. Podstawowe mierniki lakieru podają łączną grubość lakieru składającego się z trzech warstw – podkład, baza, klar. Polerując pracujemy na tej ostatniej warstwie – spłycamy jej grubość eliminując rysy. Normą grubości lakieru samochodowego jest 100-200 mikronów, wynik poniżej tej wartości oznacza bardzo cienka warstwę lakieru. W tym przypadku musimy używać bardzo ostrożnie i liczyć się z ryzykiem. Liczy się również twardość lakieru, różne marki stosują lakiery różnego typu, w różnej technologii i tak np. lakier na Mercedesie, BMW, uważany jest za bardzo twardy, Opel miękki a Honda bardzo miękki. Najlepiej wybrać sobie element testowy na aucie i przetestować różne środki.
Gdy już wiemy z czym będziemy mieli do czynienia przechodzimy do procesu polerowania.
Korekta mocno zniszczonego lakieru.
Jeżeli mamy do czynienia z głębokimi rysami i mocno zniszczonym lakierem, lub karoserią po malowaniu, możemy użyć bardzo drobnego papieru ściernego np. 2000, 2500 dalej przechodzimy do papieru 4000 – tu wymagana jest duża ostrożność i doświadczenie. W późniejszej fazie przechodzimy do polerowania maszynowego zaczynając od mocno lub średnio ściernej pasty i pada, kończąc na paście polerskiej i padzie wykończającym. Możemy również w pierwszej fazie używać pad wełniany (mocno ścierny).
Korekta rys na lakierze.
W przypadku gdy nasz lakier nie jest mocno zniszczony, posiada niezbyt głębokie rysy i „swirlsy”, korektę lakieru zaczynamy od najmniej ściernej pasty i miękkiego pada na elemencie testowym. Jeżeli wynik pracy jest zadowalający, kontynuujemy proces – może się okazać, że rysy są bardzo płytkie i taki zabieg wystarczy. Jeżeli nie, zmieniamy pad i pastę na mocniej ścierną, po wypolerowaniu twardszym padem, wracamy do pada i pasty wykańczającej i polerujemy powierzchnie.
Po polerowaniu, auto należy wyczyścić cleanerem a następnie zabezpieczyć nakładając wosk.
Więcej informacji na temat polerowania lakieru możesz znaleźć na naszym »forum