Wtryskiwacz – wielki problem diesli
Chociaż diesel ma wielu zwolenników, to nikogo nie dziwią ich późniejsze narzekania. Owszem, do niepodważalnych zalet należy to, że dobrym wtryskom zawdzięczamy równiejszą pracę silnika, mniejsze spalanie paliwa (co za tym idzie? oszczędzamy), bardziej cicha i równomierna praca, lepsza sprawność termodynamiczna, zmniejszona ilość spalin oraz lepsze parametry użytkowe – wszystkie te zalety to wystarczające argumenty, aby udowodnić, że taki wybór jest dobry. Ale niestety nic nie jest idealne, bo i one są awaryjne…
Problemy z wtryskiwaczami
Co może się popsuć w naszym układzie? Na początek warto wspomnieć o cewce elektromagnetycznej, bo to jedyna rzecz, która od razu blokuje cały wtryskiwacz. Najczęściej winą jest przepalenie właśnie tej cewki. Kolejną opcją jest zużycie zaworu sterującego, który cofa paliwo, przez co wraca ono do baku – jest to jedna z najpopularniejszych usterek wtrysku. Problemem może być również uszkodzony korpus wtryskiwacza a także jego końcówka, która jest odpowiedzialna za rozpylanie paliwa – objawem charakterystycznym jest tutaj duża ilość czarnych spalin a wina leży najprawdopodobniej w zużyciu końcówki przez co paliwo zaczyna się lać, a nie rozpylać.
Więcej objawów „choroby” wtrysków
Co powinno zwrócić naszą uwagę? Takich rzeczy w pracy naszego samochodu jest wiele: począwszy od trudności z odpalaniem zimnego samochodu (czasami może być też problem z wyłączeniem silnika), spadek mocy silnika i jego nierówna praca, większa ilość spalin wydostających się z naszego samochodu (szczególnie szare lub czarne), zwiększone zużycie paliwa i ogólne spalanie, auto może szarpać, paliwo może się przedostać do oleju silnikowego, a samo silnik może się zalać olejem napędowym. W każdym razie warto od razu zacząć działać i odwiedzić mechanika tak, żeby nie powstało więcej szkód.
Regeneracja
Na pocieszenie dla wszystkich użytkowników diesli jest jedna wiadomość – istnieje możliwość ich regeneracji w autoryzowanych serwisach typu: http://www.wtryskiwacz.com i jest coraz bardziej popularna. W przypadku wtryskiwaczy elektromagnetycznych istnieje możliwość regeneracji i wymiany wszystkich jej części, choć nieco ograniczona jest ilość części zamiennych na rynku. Nieco gorzej wygląda sytuacja wtrysków piezoelektrycznych, bo nie da się ich regenerować w takim stopniu jak tych wyżej wymienionych, ale nadal da się zdemontować końcówki i umyć wszystkie elementy, co najczęściej jest wystarczającym zabiegiem. Warto pomyśleć o takim rozwiązaniu jeśli nie chcemy się narażać na większe koszty w przyszłości.